Dobré knihy jsou brusem rozumu, pilníkem soudnosti a balšámem očí. Jan Amos Komenský

Přílet do Cusca

11. října 2014 v 22:50 | Helena |  Cestování

Na letišti v Limě jsme se rozloučili s naším průvodcem, průvodcům se dává trinkgeld, dává se v průměru
5 dolarů na den na osobu. I v restauracích byste měli počítat s trinkgeldem, a to 10 % z konečné sumy.
Když platíte kartou, trinkgeld je automaticky naúčtován. Je to proto, že platy nejsou vysoké a tím si
číšníci a průvodci takzvaně přilepší.

Z Limy jsme se přesunuli do Cusca, z nadmořské výšky 139 m. n. do 3416 m.n., let trval něco málo
přes hodinu.

Když jsme vystoupili z letadla, něco se staloo. Jak by byl nerovný terén, dalo by se to přirovnat k chůzi na lodi.
Na cestě z letadla k výdeji zavazadel nabízeli koka čaj. Prozatím jsme s tím zkušenosti neměli, ale náš nový
průvodce nám čaj z koky doporučoval, taky říkal, že kyslíkové přístroje jsou všude, i v autobusech, ale jsou
využívány zřídka. Ano, měli jsme nemoc z výšek, nevím, zda všichni, ale hodně lidí z naší skupiny si stěžovalo.
Průvodce taky říkal, že se budeme v noci asi budit, ale že je to úplně normální, neměli jsme večer moc jíst,
přijímat dostatek tekutin, nejlépe vodu. Vzít si prášek, pokud někoho bolela hlava.

Jeli jsme do hotelu: www.hotelesjoseantonio.com

V recepci se vyřizovaly klíče a my se posadili a čekali. Přišel číšník a každému nabízel čaj z koky, který jsme
rádi ochutnali. Pak následovalo ubytování, Karel chtěl jít koupit vodu, ale mně nebylo dvakrát dobře, zůstala
jsem v hotelu. Pauza byla jen hodinu, pak prohlídka města. Sešli jsme dolů k recepci a posadili se. Je to zvláštní
pocit, každý pohyb vás unaví. Všimla jsem si, že jedna paní za skupiny pije čaj z koky, tak jsem se jí zeptala, kde
je k mání. Ukázala mi za roh, kde byly listy z koky a termoska s horkou vodou. Vypila jsem rovnou tři šálky, Karel
dva. Vyzbrojeni lahví vody con gas jsme nastoupili do autobusu.

Město Cusco bylo v roce 1983 uvedeno do seznamu světového dědictví Unesco.
Situace je o moc lepší než v Limě, protože tady žije méně lidí., asi 400 000. Cusco je hlavní město
stejnojmenného regionu a provincie Cusco, v centru peruánských And, sídlo arcibiskupství a univerzity.

Tohle je Plaza de Armas v Cuscu s katedrálou a jezuitským kostelem vpravo.

Pohnutou historií, jako hlavní město Incké říše, zajímavostmi v okolí a krajině, se stalo ústředním
bodem mnoha turistů. Jako výchozí bod do města Inků - Machu Picchu, se stalo světově proslulým.

Kdybyste byli někdy v Cuscu, zajdětě si na jídlo do: http://www.inkagrillcusco.com/
vaří tam skvěle, ochutnala jsem steak z alpaky s výbornými hranolky, vaří tam opravdu dobře.
Inka grill leží v centru na náměstí - " Plaza de Armas "

Tímto se s váma loučím a přeji vám krásnou neděli, plnou sluníčka.Smějící se

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 VendyW | E-mail | Web | 12. října 2014 v 9:38

Koka se taky krom čaje žvýká, má to ještě lepší účinek. Nemusíš tak pořád shánět horkou vodu. Tak počítám že já asi nikdy v životě nevyužiju služeb onoho grilu ale díky za odkaz ;-)  :-D

2 Hanka | E-mail | Web | 12. října 2014 v 10:55

Město Cusco je pohádkové, Heli, a moc se mi líbí letecký snímek Limy.
Tvoje povídání je zajímavé, ale pro mě je to prostě jen příběh doplněný krásnými fotografiemi.
Stejně jako Vendy se do těch míst nikdy nedostanu, takže děkuji za reportáž a těším se na pokračování. :-)
Přeji krásnou neděli i tobě, u nás momentálně svítí ☼ :-)

3 Jarka | Web | 12. října 2014 v 13:08

Nedovedu si představit, jak na člověka ta nadmořská výška skoro 3500, působí. Nedostatek kyslíku musí být opravdu citelný a je zvláštní, že na to pomáhá právě ta koka. Byla jsem se podívat na fotky na odkazech, abych si to cestování trochu užila s tebou. ;-)  :-)

4 děda tik tak | Web | 12. října 2014 v 13:43

Hezké vyprávění z příletu Helenko. Rovněž fotografie jsou poutavé. Zajímala mne ta první co je na ní nějaký okruh. Všiml jsem si, že tam všude doporučují čaj z koky. To má nějaké povzbuzující účinky a jakou to má vlastně chuť. I pro přípravu se používají celé listy podle snímku. Mirek :-)

5 Miloš | Web | 12. října 2014 v 16:11

Zajímavé je, jak je město nalepeno na vzletovou/přistávací dráhu letadel. Tam bys bál bydlet.
Snímek Cusca je nádherný a s těmi mraky a starými kostely vypadá strašidelně středověkým dojmem.

6 Intuice | E-mail | Web | 12. října 2014 v 17:23

Děkuji za pěknou podívanou, i na odkazy jsem se podívala. Všechno je pro mne nové. Moc hezká první fotka. Tak to máš zážitky na celý život. Prima, žes letěla v této době, kdy technicky si můžeš všechno předem na internetu zjistit a taky uchovat zážitky. Kdysi takové možnosti nebyly. :-)

7 Jana | Web | 12. října 2014 v 18:32

Helenko, dívala jsem se na fotky, je to zajímavé, zas úplně něco jiného než u nás. Ten čaj z koky tedy asi povzbuzuje, ta nadmořská výška by mi teda ale dala zabrat. Přeji hezký večer :-)

8 Helena | Web | 12. října 2014 v 20:34

[1]: Ono ke žvýkání musíš mít čerstvé listy, listy se spíš vkládají do úst na bok a jazykem si je uzpůsobíš a necháš je působit. Tyhle i ty v hotelu byly sušené. :-)
Jinak, nikdy neříkej nikdy. :-)

9 Helena | Web | 12. října 2014 v 20:45

[2]: Hani, letecký snímek je letiště v Cuscu. :-) Děkuji za pochvalu Hani. :-)U nás taky svítilo, tedˇ prší.

10 Helena | Web | 12. října 2014 v 20:52

[3]: Taky jsme si to nedokázali Jaruš představit, ale po výstupu z letadla jsme hned cítili, že něco nehraje. Vzduch je řídký a nejsme na to zvyklí. Čaj z koky sice pomáhal ale nemáš ho pořád po ruce.Zajímavé bylo to, že třeba z náměstí jsme šli ke klášteru, převýšení bylo jen pár metrů, ale tělo to registruje a dýcháš ztěžka, nohy tě moc neposlouchají, ráno smrkáš krev, né, že by to z nosu tekla ale máš ji tam sraženou. V Cuscu jsem taky užili pár paracetamolů proti bolestem hlavy. :-)

11 Helena | Web | 12. října 2014 v 21:00

[4]: Mirku, je to letiště v Cuscu, v plánu je nové letiště, tady jak vidno se zdá, že je uprostřed města. :-) Čaj z koky pomáhá lépe snášet výšky. Když jsme byli katedrále, Monča říkala, že se nemůže dívat do stran, že vidí všelijaké nesmysly. Pak si vzala kapky na krevní oběh. Až večer v Inka baru si dala čaj z koky a přešlo to. :-) Chutˇ je nijaká. Ráno u snídaně byl u nás na prvním místě čaj z koky. :-)Když jsme měli prohlídku puca pukara nebo pevnosti nad Cuscem, byli jsme ještě výš, pak průvodce nabádal, atˇ chodíme pomalu, vše je namáhavé.

12 Helena | Web | 12. října 2014 v 21:04

[5]: Plánuje se letiště nové Miloši, půda od indiánů je už koupená. Cusco je krásné a já ti přeji, atˇ ho uvidíš na vlastní oči. :-)

13 Helena | Web | 12. října 2014 v 21:07

[6]: Rádo se stalo Lotty. Zážitky to jsou zajímavé a vzpomínky na celý život. :-)Zjistit si můžeš všechno ale reality je jiná, né všechno je ukázováno.

14 Helena | Web | 12. října 2014 v 21:10

[7]: Nemoc z výšek se nemusí projevit, když jdeš do výšek postupně a děláš přestávky. My jsme přiletěli od pobřeží rovnou do takové výšky. :-) Děkuji za komentář Jani. :-)

15 Ella | Web | 12. října 2014 v 22:33

Moc se mi libi s tebou cestovat ,my by jsme mozna mely trochu vyhodu protoze bydlime v nadmorske vysce 1200 m tak ze by jsme to az tak nepocitily ale dokud to nevyskousime nebudeme vedet. :-D Take doufam ze se tam jednou podivame. :-) Tesim se na pokracovani.

16 Natas | Web | 13. října 2014 v 11:38

Čaj bych ochutnala, takže se nedivím, že rovnou tři šálky. Město Inků jejda taky bych se ráda podívala. Pěkné fotky, člověka to hned nabudí.

17 Hanka | E-mail | Web | 13. října 2014 v 13:09

[9]: Páni, to je ale velké město! To víš, já v letadle nikdy neseděla, tak to neznám. ;-)
U nás je dnes pod mrakem, ale teplo. Divné počasí na tuto roční dobu. :-?

18 Joina | Web | 13. října 2014 v 13:52

To je ale velké městečko. Mají zajímavé letiště. :) Ta poslední fotografie je užasná :)

19 Sugr | E-mail | Web | 13. října 2014 v 17:54

Krásná reportáž a krásné fotky, děkuji moc za rozšíření obzorů! ;-)

20 Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 13. října 2014 v 21:58

Nádherné město, krásná fotky, Helenko..:). Musela to být úžasná dovolená, těším se na další vyprávění a fotky..:).

21 Helena | Web | 13. října 2014 v 22:19

[15]: Elli děkuji, nemoc z výšek je i dobré krátkodobě prožít, alespoň člověk ví, o čem je řeč. :-)Já už bych tam asi nechtěla. ;-)

22 Helena | Web | 13. října 2014 v 22:22

[16]: Ono ti nic jiného nezbývá, když je ti pořád nějak blbě. :-) Děkuji. :-)

23 Helena | Web | 13. října 2014 v 22:27

[17]: Táhne se do kopců, u nás hlásí zítra krásně ale středa je ohrožená, chceme jet s Christínkou sbírat hřiby. ;-)

24 Helena | Web | 13. října 2014 v 22:27

[18]: Děkuji Joino. :-)

25 Hanka | E-mail | Web | 13. října 2014 v 22:36

[23]: Držím palce, aby vám to vyšlo, Heli! ☼ :-)

26 Helena | Web | 13. října 2014 v 22:37

[19]: Děkuji také tobě Sugr. :-)

27 Helena | Web | 13. října 2014 v 22:38

[20]: Děkuji Jituš. :-)

28 Helena | Web | 13. října 2014 v 22:38

[25]: Děkuji Hani. :-)

29 Zdenka | E-mail | Web | 14. října 2014 v 9:40

Helenko, žádná sranda, ta výška viď :-D Tak hlavně,že čaj z koky trochu pomohl :-) Taky si myslím, že odkaz na restauraci nikdy nevyužiji, ale děkuji ;-)  :-) Krásné fotečky :-) Moc se těším na další reportáž :-) U nás dnes pěkně prší....

30 Helena | Web | 14. října 2014 v 11:37

[29]: Sranda to tedy není Zdeni. ;-)  :-) Děkuji za komentář. :-)

31 pizlik1 | E-mail | Web | 22. října 2014 v 9:59

Já bych asi musela pít čaj také. Vím, jak je člověk z nadmořské výšky unavený. Ale po několika dnech jste si určitě zvykli. :-) A vůbec nejlepší to mají ti, kdo se tam narodili. Těm nějakých třiapůltisíce výšky vůbec nevadí. :-)

32 Helena | E-mail | Web | 22. října 2014 v 10:30

[31]: To si piš Ilonko, že bys ho pít musela.Pili jsme ho všichni, nikdy bych nevěřila, jak výška dokáže působit na tělo. :-)Až u Titicaca jezera nám už nic nebylo, a to leží ještě výš. :-)

33 Helena | E-mail | Web | 22. října 2014 v 10:32

[31]: Ještě jsem chtěla napsat, že domorodci taky používají listy z koky, a čeho jsem si všimla na fotkách, že mají víc zbarvené líce, v čínské medicíně jsou to plíce, což by nasvědčovalo tomu,že jejich plíce jsou více namáhány, ale je to jenom moje domněnka. :-)