Dobré knihy jsou brusem rozumu, pilníkem soudnosti a balšámem očí. Jan Amos Komenský

Stejně jako tělo dokáže tolerovat jen určitou dávku radiace, je i naše mysl schopná vstřebat
jen omezené množství hrůzy, a pak přestane vnímat, aby se ochránila. Je to vlastně logické.
Možná, že když je hrozba větší než si dokážeme představit, tak se bráníme tím, že tomu odmítáme uvěřit.

Štola Starý Martin

1. února 2014 v 12:07 | Helena |  Zajímavosti

Dnešní článek je tak trochu vzpomínkový na dovolenou v Čechách. Počasí nám někdy moc nepřálo,
a proto jsme se pohybovali různě - pod zemí, na zemi, na kopcích a v nížinách. Jednoho dne, kdy
od rána bylo zataženo, jsme se rozhodli navštívit štolu Starý Martin, kterou najdete cestou na Komáří
vížku. Tato štola je přístupná od roku 2000, a stojí za to, se do ní podívat.
Zvu vás na prohlídku, text jsem si vypůjčila z oficiálních stránek města Krupky.

HISTORIE

Štola Starý Martin je jedno z nejvýznamnějších starých důlních děl krupského revíru. Otevírá severozápadní
část žíly Lukáš, která v dávné minulosti náležela mezi nejdůležitější cínové rudní žíly a se svou směrnou
délkou 2 km byla nejdelší v České republice a střední Evropě.

Nejstarší dobývací práce spadají pravděpodobně do 14. století, první písemná zmínka pak pochází
z Krupského horního řádu z roku 1482, který zmiňuje ražbu a udržování hluboké dědičné štoly Dürrholz.
Naposledy byla zmáhána v roce 1704, v současné době odvádí důlní vody ze štoly Martin.

S ražbou štoly Martin započali báňští podnikatelé Lewald a Schiller, kteří zakoupili krupské doly roku 1864.
Cínová ruda se v této štole těžila až do roku 1922, kdy byl provoz zastaven. V době 2. světové války
byla štola znovu vyzmáhána včetně dobývek.

Byl také ražen překop pod Komáří vížku jako průzkumné důlní dílo. Koncem 50. let těžební organizace
prostor opustila a od roku 1956 se štola stala nepřístupnou.

SOUČASNOST

Rekonstrukce štoly započala roku 1999 v rámci projektu
"Příhraniční naučná hornická stezka Krupka-Dubí-Altenberg-Geising", který byl zařazen do projektů
podporovaných EU a z velké části financován z programu PHARE. Prohlídková štola Starý Martin
byla slavnostně otevřena a zpřístupněna veřejnosti dne 15. září 2000.

V rámci projektu Hornická kulturní krajina Erzgebirge/Krušnohoří se štola Starý Martin
jako součást revíru Preisselberg, stala jedním z hlavních statků nominace pro zápis
na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO.

PROHLÍDKA

Štola Starý Martin nabízí návštěvníkům ukázky ražení historických dlouhých důlních děl, ukázky
rozdílů ve vyztužování prostor v minulosti i současnosti, na vybraných stanovištích způsoby dobývání
cínové rudy, které dokumentují rozvoj technologie těžby, dále charakteristické úseky žíly Lukáš
s její minerální výplní, sbírku historických předmětů a znaků hornických měst v ČR, výstavu minerálů
a hornin a venkovní expozici důlní techniky. Atrakcí je tzv. Pramen štěstí a krápníková výzdoba.

Prohlídka s odborným výkladem trvá cca 45 minut, délka trasy je 1000 m tam i zpět.
Pro návštěvníky je k dispozici velké parkoviště naproti štole, zázemí pro čekající na prohlídku
poskytuje místnost s výstavkou hornických potřeb a s propagačními materiály města. Součástí
zázemí je sociální zařízení. Za příznivého počasí mohou návštěvníci využít venkovní terasu.

Děkuji za návštěvu.

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 MarijaKes | Web | 1. února 2014 v 12:41

Hm, tak tohle mne vždy zajímá.Tahle práce je stále moc těžká a ty začátky hornictví byyl až kruté. Hornické muzeum jsem navštívila i ve Zlatých Horách v Jeseníkách.

2 Miloslava | Web | 1. února 2014 v 12:45

No vidíš,máme tady hornické muzeum a já ostuda jsem tam ještě nybyla,to je asi to,že jsem na šachtě dělala,ale né rukama,spíše hlavičkou. :-(  :-) Moc hezký fotečky. :-)

3 Daenerys | Web | 1. února 2014 v 12:52

tak to vypadá zajímavě, vždycky mě lákala takováhle  místa.. myslím, že bych si mohla někdy v létě udělat výlet :-)

4 Intuice | E-mail | Web | 1. února 2014 v 14:59

Pěkná reportáž. Tak to je u Krupky? Tam bych se mohla někdy podívat. :-)

5 Helena | E-mail | Web | 1. února 2014 v 15:35

[1]: Asi jste si taky museli nasadit přilby. :-)

[2]: No vidíš Miluško,asi jsi pracovala v Mostě,my jsme jeli kolem a kulila jsem oči.Povrchové doly jsem viděla poprvé.Je to dost krutý zásah.

[3]: Bydlíš někde poblíž? :-)

6 Helena | E-mail | Web | 1. února 2014 v 15:36

[4]: Ano,je to když jedeš směrem z Krupky na Komáří vížku. :-)

7 Intuice | E-mail | Web | 1. února 2014 v 17:16

[6]: V Krupce jsem byla vlakem, na Komáří výšce nahoru lanovkou, dolů pěšky... tak asi tam někde mezi. :-)

8 Jarka | Web | 1. února 2014 v 17:52

Kdysi jsme byli se školním výletem na Ostravsku a navštívili jsme i jakousi starou šachtu. Moc si toho už nepamatuji, jen že jsme dostali přílby na hlavu, sjeli dolů a pak procházeli vlhké chodby. Starý Martin byl jistě o hodně zajímavější, jak o tom svědčí tvoje snímky. :-)

9 signoraa | Web | 1. února 2014 v 18:47

Helenko, děkuji za prohlídku štoly, o jejíž existenci jsem neměla tušení. Báječná reportáž s fotodokumentací. :-)
V takovýchto momentech si říkám, jak jsou báječné peníze z EU. Nebýt jich, určitě by toto místo zůstalo uzavřené.

10 Helena | E-mail | Web | 1. února 2014 v 19:01

[7]: Někde mezi,musela jsi jít okolo.Jednou jsme chtěli taky nahoru lanovkou,čekalo nás hodně lidí,ale někde byla porucha,sice slibovali,že každou chvíli pojedeme,ale čekání bylo bez konce.Nakonec jsme to vyjeli autem a nelitovali jsme,krásné počasí,výhled do daleka,taky tam má jeden pán obchůdek s drahými kameny a dá se s ním dobře popovídat.Loni nám doporučil zhlédnutí muzea v Krupce,což jsme učinili,protože začalo být nevlídně a vevnitř nám to nevadilo. :-)

11 Helena | E-mail | Web | 1. února 2014 v 19:08

[8]: Jaruš asi jste jeli výtahem,že? Já byla kdysi fárat s ženskýma od havířů,protože švagrová byla těhotná a nemohla.Museli jsme se obléct jak havíři,a pak jsme zfáraly,dolů výtahem,který jel dost rychle.Najednou někdo povídal:"tedˇ pojedeme přes vodu",taková pitomost,ale my všechny začaly pištět. :-D Žádná voda nebyla,no a pak,když jsme vyfáraly,tos nás měla vidět,začazené,oči černé,všechny jjsme šly do sprch.Ale viděla jsem bráchu,dělal v těžbě u kombajnu,a řeknu ti,žáden med to není. ;-)  :-)

12 Helena | E-mail | Web | 1. února 2014 v 19:12

[9]: Ali nám poradil recepční.A za focení se připlácí,to není jenom v Itálii.Já byla ráda,že pan průvodce dělal výklad v němčině. :-) Ano,v takových případech jsou EU peníze dobře investovány. :-)

13 Intuice | E-mail | Web | 1. února 2014 v 19:21

[10]: Tak jsem si dala práci a vyhledala fotky, kdy jsme byli v Krupce. Bylo to v roce 2006 a fotili vše velmi podrobně. Na fotce směrem z Komáří vížky u silnice byla cedule Štola, ještě níže bylo u silnice Muzeum, drahé kameny byly na Komáří Vížce, i ty mám hodně nafocené, byli jsme v obchůdku a fotili snad každý šutr. No vidíš, s uplynulými roky člověk zapomíná, ale fotky si vše pamatují. :-)

14 děda tik tak | Web | 2. února 2014 v 14:41

Hezké povídání i s fotografiemi. Krupka bude pro Tebe Helenko příjemnou vzpomínkou nejen na popisované místo, ale i hasičské muzeum. Nepotkala jsi tam nějakého permoníka? Co je všude zajímavých míst, jen se o nich dozvědět. :-)

15 Zdenka | E-mail | Web | 2. února 2014 v 15:28

Já jela lanovkou na Komáří vížku asi před 12 lety a zpátky autem :-)

16 helena-b | Web | 2. února 2014 v 19:27

Zajímavé čtení. Před lety jsem byla v podobné štole v Banské Štiavnici na Slovensku. Vyfasovali jsme pláště, přilby a svítilny. Někde mám i fotky. :-)

17 Helena | E-mail | Web | 2. února 2014 v 19:37

[13]: Tak vidíš,příště se možná potkáme. :-)

18 Helena | E-mail | Web | 2. února 2014 v 19:38

[14]: Mirku,permoníka jsem potkala,přidám ho k fotkám do článku. :-)  :-D

19 Helena | E-mail | Web | 2. února 2014 v 19:40

[15]: Z Komáří vížky je krásný rozhled,vidˇ Zdeni. :-)

20 Helena | E-mail | Web | 2. února 2014 v 19:42

[16]: Je to zážitek,v této štole musíš mít také přilbu,já se asi 3 x praštila do hlavy,a pan průvodce mi říkal,že jsem ješitná,že to permoníci dělají schválně. :D

21 Blanka | Web | 2. února 2014 v 21:29

Heli,teda tak to byl moc pěkný výlet a myslím,že i mně by to tam docela zajímalo :-)

22 alape | E-mail | Web | 2. února 2014 v 22:19

Krásná fotoreportáž a myslím, že i úžasný výlet! Joj, tam je věcí, na které se dá koukat :-)
Já byla naposled jako malá holka někde na Slovensku kdysi - kdysi dávno s našima o prázdninách. Pamatuji se, že to byl také ohromný zážitek, jenže já z té helmy, co jsme si museli půjčit tenkrát chytla vši. Měla jsem dlouhé vlasy a byla z toho tenkrát strašně nešťastná, pak už mě podobné výlety nelákaly ...

23 Zdenka | E-mail | 3. února 2014 v 7:39

[19]:Mě se líbila i jízda tou nejdelší lanovkou u nás a rozhled to ani nemluvím :-D

24 Vendy | Web | 3. února 2014 v 14:08

Asi bych tam nemohla vlézt. Pořád myslím na tu spoustu horníků, kteří ve štolách zahynuli pod závalem, mizerné podmínky, kdy měli zničeny plíce nalokaným prachem. Navíc mám klaustrofobii a do takové díry bych nevlezla...
Ale tvoje reportáž je výborná a vlastně se leccos dozvím, aniž bych tam musela lézt. Díky!
P.S. nebudeš tomu věřit, ale prvně jsem četla Škola Svatý Martin a prvních pár vteřin dumala, jaké zvláštní pojmenování pro školní budouvu a jakou má historii... :-D

25 Jarmila* | Web | 3. února 2014 v 15:58

Helenko, moc krásná fotoreportáž. :-) Nikdy jsem v žádném dole nebyla. Jen v Praze u Národního technického muzea je maketa uhelné štoly.
Docela by mě toto zajímalo, ale mám to moc daleko. Díky tvým fotkám jsem alespoň něco viděla. Díky. :-)

26 Dáša | E-mail | Web | 3. února 2014 v 18:16

Tak o této štole jsem ještě neslyšela.
Byla jsem několikrát v dolech v Dubňanech ( jižní Morava ) a taky na Elbě :-)
Helenko,přeji ti příjemný večer :-)  :-)  :-)

27 Ella | Web | 4. února 2014 v 7:06

Vypada to zajimave musim si  napsat kde to je a podivat se tam.Pekna reportaz. ;-)  :-D

28 Miloš | Web | 4. února 2014 v 9:38

Hezké, ty stěny vypadají, že by se mohly těžit jako kvalitní kámen na sochařské práce.
V Ostravě je jeden zavřený důl, který se teď využívá jako muzeum, návštěvníci sfárají pár metrů pod zem a bývalý horník tam provází. Kousek od něho je hospoda, kde se pije oblíbený nápoj vlajka, v několika vrstvách různých barev je alkohol několika druhů, které se nesmíchají, jedna barvy je sytě zelená, další karamelová a třetí myslím bílá.
Z Norska znám i hornický skanzen, který je teď na seznamu UNESCO, jmenuje se Röros.

29 Helena | E-mail | Web | 4. února 2014 v 11:37

[21]: Blani určitě. :-)

[24]: Vendy věřím ti,já taky čtu kolikrát úplně něco jiného,než je napsáno. :D Já jsem ráda,že žádnou fóbií netrpím,alespoń o žádné nevím.Mám strach z vody,když nemám pod sebou dno,to ano,a nesnáším,když mi někdo šahá na krk. 8-O

30 Helena | E-mail | Web | 4. února 2014 v 11:38

[22]: Tak to bylo nadělení,to ti věřím,že tě pak něco podobného nelákalo. 8-O

31 Helena | E-mail | Web | 4. února 2014 v 11:42

[25]: Já děkuji Jarmilko za návštěvu. :-)

[27]: Tak jo,to bude ale dlouhá cesta. :-)

[28]: Děkuji za tip. :-)

32 Helena | E-mail | Web | 4. února 2014 v 11:43

[26]: Taky ti přeju vše dobré Dáši. :-)

33 JiHei - Fotografie | E-mail | Web | 4. února 2014 v 19:21

Znám, byla jsem tam a byla mi tam pořádná zima. Na Komárce jsem byla taky, nemám to daleko... :-)
Moc pěkná fotoreportáž! :-)  :-)

34 pizlik1 | E-mail | Web | 4. února 2014 v 20:00

Tak vidíš Helenko, je to kousíček od nás a já tam ještě nebyla. Budu to muset napravit. :-)

35 Ella | Web | 5. února 2014 v 5:27

[27]:To my zvladnem jsme v Cesku kazdy rok a z Mostu tam neni daleko. ;-)  :-D

36 Helena | E-mail | Web | 5. února 2014 v 10:25

[33]: Chladno tam je,hornici museli byt asi poradne obleceni.Pracovni podminky nelehke. ;-)  :-)

37 Helena | E-mail | Web | 5. února 2014 v 10:26

[34]: No jo,kdyz ty behas spis po kopcich. :D  :-D

38 Helena | E-mail | Web | 5. února 2014 v 10:26

[35]: To mas pravdu Elli. :-)