Dobré knihy jsou brusem rozumu, pilníkem soudnosti a balšámem očí. Jan Amos Komenský

To,co je tak křehké.

12. července 2012 v 17:26 | Helena |  Téma týdne


Po těch nepotěšujících zprávách z poslední doby mám divný pocit.
Stojíme všichni na tenkém ledě, který se může každou chvíli prolomit.
Jak dlouho ještě? Nikdo z nás to neví, ale někdy máme času pomálu.
Dnešní spěch doby, v které žijeme a potraviny, které jsou nám nabízeny
neodpovídají tomu, co se píše na balení, zelenina vypadá nádherně, je
osvětlená speciálním odstínem světla, určeného pro oddělení zeleniny.
Vše je pěstováno rychle, hnojeno dusíkatými hnojivy, ale hodnotu to nemá
skoro žádnou. A pak klonované potraviny, řekněte, k čemu to všechno směřuje?
Proč je nabídka v obchodech větší než poptávka? Aby to v lidech vyvolávalo
dojem, že je všeho dostatek? Nedávno byl pořad v televizi s výrobky, jednalo
se o ovocný čaj, který obsahoval jen 1% ovocného podílu, ale je prodáván jako
ovocný čaj, kombinace ochucovadel, Éček a mnoho dalšího sajrajtu, který si
lidé kupují v domnění, že je to kvalitní potravina.
Další bylo mleté maso s 30% menším obsahem tuku, další podvod, který lidi
baští a nepřemýšlejí, kde je zakopaný pes. Experti říkali - 30% menší obsah tuku
znamená, že si kupuji maso s houskou, kterou si do něho můžu dát sám.
Těch 30% je v tom ml. masu nahrazeno něčím jiným, laciným, které se prodává
v tomto případě draho. Tak bychom mohli postupovat dále, je to řetězec bez konce.
Opravdu? Jak na nás takové výrobky působí? Proč musí být zabíjena spousta zvířat
jen kvůli tomu, aby pulty překypovali výrobky z masa a na druhé straně se zkažené
vyhazuje. V jakém prostředí tato zvířata žijí, nevidíme. Nebo si myslíme, že nemají
stres, že nevnímají tak jak my? Chyba lávky a pak přijde jejich konec, jaká kvalita
masa je nám prodávána? A kolik masa jíme? Každou chvíli praskne někde struna
a dovídáme se o nových a nových případech zneužívání jak zvířat, která jsou už
i krmena kdejakým svinstvem a lidí, kteří toto kupují a konzumují.
Jaké následky to na nás může mít? Jaké? Proč se nedají dotace zemědělcům, aby
vypěstovali něco na domácí půdě, než různými transakcemi obchodovat, oprošt'ovat
od daní a vlastní zemědělce ruinovat? Proč to tak je?
Proč se informuje veřejnost až po nějakém skandále jako je únik radioaktivity atd.?
Je mi z toho smutno a myslím si, že se lidstvo vyhubí samo a nebude to ani dlouho trvat.
Ale přesto mám svůj sen, aby to všechno přestalo, to lhaní, faleš, nepravost.
Sním o tom, aby i lidé třetího světa netrpěli hlady a aby se lidé stali opravdovými lidmi.
Jsem přesvědčená o tom, že tato doba přijde, možná těch obyvatel planety Země nebude
tolik, ale budou to praví, humánní lidé, ale k tomu je třeba jediné.
ABY PENÍZE NEMĚLY ŽÁDNOU HODNOTU.
MYSLÍM, ŽE STOJÍME PŘEDE DVEŘMI.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Er. | Web | 12. července 2012 v 17:47

Nevím jak si to vyložit a taky nevím jestli to odpovídá tématu ale máš pravdu. Nechápu proč jsou zabíjeny stovky zvířat, když maso stejně chutná jako houska na druhou. Víc než masa je tam nějákýho sajrajtu. V dnešní době se opravdu musíme bát co nás čeká po obalem.. :-)

2 jezinka | Web | 12. července 2012 v 18:34

Helenko, beru to jako sen- ale to probuzení je špatné.Bohužel. :-)

3 děda tik tak | 12. července 2012 v 19:31

"Přejít ze sna do skutečnosti není tak těžké, je to jedna dvě a člověk se okamžitě přizpůsobí. Těžké je rozhodnout se opustit sen a vstoupit do skutečnosti. Vyžaduje to úžasnou sílu vůle a je to tím těžší, čím víc narostl sen"
autor:
Jean Dutourd

4 VendyW | 12. července 2012 v 19:40

Mňo, včera spustilo české ministerstvo portál Potraviny na pranýři. Můžeš si tam hledat a pátrat co je kde jak špatné, falšované ba přímo nebezpečné. A nejvíc jsou pranýřovány za nebezpečné potraviny Tesco, Ahold, Spar, Kaufland....a stejně tam jde každý nakoupit, protože jsou levnější než těch pár zbylých obchodů ve městě....kde snad mají věci kvalitnější...otázka je zda tomu tak ve skutečnosti je....jenže spoustu věcí si můžeš odříct, ale jíst se musí....

5 Vendy | Web | 12. července 2012 v 21:27

[4]: Problém je, že můžeš koupit i potraviny dražší a stejně jsou šizené. Jak to poznat na první pohled?
To nejlevnější bych určitě nekupovala, ale na kvalitní drahé zase nemám, tak to řeším kompromisem.

K článku: máš pravdu, taky se občas pozastavuji nad tím, jaké množství masa se denně válí v regálech, pořád kvanta a kvanta drůbežího nebo vepřového. Těstoviny a rýži tak moc neřeším, ale maso, to je na pováženou...
Nadprodukce je všude a mám pocit, že se jí jednou zalknem.
Jo, mám ráda věci, když mám na to, tak ráda nakupuji a kdybych měla kam je dávat, nakupovala bych i různé cetky, pitominky, prkótle...
Ale přesto si myslím, že je toho moc. A všeho moc škodí, jak se říká...
Nevím jak to skončí a budoucnost nevypadá růžově. Mám dojem, že naši rodiče nebo prarodiče sice nežili v ideální době, ale žilo se jim líp - měli totiž naději.
Dnešním generacím se ta naděje nějak vytrácí a spíš se jí musejí držet, aby to vůbec vydrželi. Protože bez naděje se žít nedá... Ale v tomhle případě už nejde ani tak o naději, jako v doufání.

6 helena | Web | 12. července 2012 v 21:51

[1]:Každý máme jiný sen.

[2]:Opravdu?

[3]:Říkejte lidem pravdu a Země bude v bezpečí.
Abraham Lincoln

7 helena | Web | 12. července 2012 v 22:01

[4]:VendyW,tenhle ten článek tak trochu navazuje na ten předešlý a jedná se mi hlavně o to,že jak Země,tak i my lidé jsme nemocní.Někteří jsou skutečně nemocní a jídlo je jedním z faktorů onemocnění a ten zbytek poměrně ještě zdravých lidí je nemocných mamonem nakupování bez rozmýšlení.Vždyt' my už ani nevnímáme čtyři roční doby,můžeme si kdykoliv koupit všechno,ale je to tak správné?Neumíme se těšit z prvních jarních kopřiv,lidi přestali nakládat kyselé zelí atd..Mícháme do břicha všechno možné a pak se divíme,když naše tělo už nechce,nemůže dál snášet takový nápor.

8 helena | Web | 12. července 2012 v 22:16

[5]:Vendy,četla jsi "některé" články TT,to je přesně ta výchova dnešní doby,nic nedělat,ale mít vilu s bazénem a k tomu ještě u moře letní sídlo.Je to jenom sen,ale naše sny jsou naše myšlenky.Nechci nikomu brát jeho iluze,ale málokdo si uvědomuje,kolik je za tím vším práce a udržování.
Víš jak zní ekonomická teorie vystižená v jedné větě?
"NIC NENÍ ZADARMO."
Lidem už ani nejde o nějaký vyšší cíl,který by je vyvedl z tohoto zmatku.
Jsou tak zblblí,že už ani nevědí kudy kam.

9 pavel | Web | 12. července 2012 v 23:19

Já měl dnes pampelišky, které jsem si natrhal po cestě domů. Z mých jídel bys měla jistě potěšení. :-)

10 Vendy | Web | 12. července 2012 v 23:27

[8]: Přiznám se, že tentokrát jsem TT ještě nečetla, tento týden.
Ale dovedu si představit, jaké články nejvíc byly -asi něco ve smylu, jak píšeš. Hacienda a bazén.
I když proti haciendě ani bazénu nic nemám, měla bych ještě jiné sny.
A že jsou lidi zblblí a taky zpovykaní, to je pravda.
Sledovala jsem nedávno Prostřeno (jistě znáš) a na začátku tipovali, kde bude hostitelka bydlet a jak bude její byteček nebo domek vypadat.
A všichni básnili o novém moderním zařízení, novém nábytku, renovované kuchyni. Mám pocit, že posledních dvacet let celé Česko kupuje nové byty, nové zařízení a renovuje kuchyně a koupelny.
Nedejbože, že by měla byt vybavený starým nábytkem po rodičích nebo dvacet let po svatbě a v kuchyni klasický sporák místo zabudovaného spotřebiče. To by asi oni návštěvníci neunesli a tohle mi připadá pěkně praštěný, automaticky předpokládat, že každý má byt špígl nígl podle posledních trendů... 8-O
Takže to je něco jako sen o haciendách. Iluze a sny.

11 zelenykavalir | Web | 12. července 2012 v 23:38

Tohle může ovlivnit jen konečný spotřebitel, bohužel nemáme takové platy jako v Německu, tak se nám to ovlivňuje špatně a v tom je zakopaný pes...
Dobrý názor.

12 zelenykavalir | Web | 12. července 2012 v 23:42

Také jsem ze zemědělského kraje a dotace by měly být vypláceny účelněji a dobře je hlídat, protože je rozkrádají spekulanti :-(

13 helena | Web | 13. července 2012 v 9:55

[9]:Měl bys dohodit nějaký recept. :-)

[10]:Vendy,ono je to asi tak,jak říkal  Kraus v pořadu Uvolněte se,prosím:"lidi renovují,vše musí být nové,ale v hlavách se nic nezměnilo".Berou půjčky,zadlužují se,ale pořád s trendem,pořád dál,nakupovat,vyhazovat.

14 helena | Web | 13. července 2012 v 10:12

[11]:I v Německu jsou platy různé,né každý vydělává hodně.I tady je nezaměstnanost.Lidi jsou jen zblblí z bývalých německých katalogů,kde bylo všechno tiptop a každý si myslel,že všichni na západě žijou v oblacích.
Chyba lávky,i tady se musí dělat,když se chceš mít dobře.

15 helena | Web | 13. července 2012 v 10:21

[12]:V tomto s tebou souhlasím.

16 Šeříková | Web | 13. července 2012 v 11:00

Nic, co má fyzickou podobu nás nikdy nenaplní pocitem štěstí. Ani jídlo. Já jsem ráda, že se schovávám ještě někde mezi dětstvím a dospělostí, proto se před těmito bolestnými informacemi opravdu bráním. Moc se těším, až se jednou všichni, co věříme probudíme v jiném světě, kde neexistují těla, jenom nádherné hry barev.  :-)
Říkám si, že islanďané, norové, irové jsou na tom lépe, než my češi.. Jak moc bych si přála bydlet v severské zemi.. :-)
Jinak, doufám, že tě to netrefilo u srdíčka - tolik zla a lži z rukou "výše" postavených. Alespoň na dálku ti posílám koťátka s červánkovými peřinami, aby tě trochu zahřály u duše, neboť bezpečí asi potřebuje celý svět..

17 pavel | Web | 13. července 2012 v 11:16

Protože žiji v Německu tak ti musím jen přitakat. Hodně tu lidí a děti s nimi tu trpí bídou a mluví se o tom i ve zprávách.

18 helena | Web | 13. července 2012 v 15:26

[16]: :-) Děkuji za ta kot'átka a za tvou návštěvu šeříková vílo. :-)

19 helena | Web | 13. července 2012 v 15:30

[17]:Média všechno nafouknou Pavle,ale to ty moc dobře víš.Ano i tady v Německu je hodně sociálních případů,na které doplácejí dańoví poplatníci.

20 Elen | Web | 13. července 2012 v 18:12

Taky mám pocit, že ten nafukující se globalizační balón brzo praskne a to pak nebude hlad jen ve třetím světě :-(

21 Radičik | E-mail | Web | 13. července 2012 v 18:12

Žijeme žel v obchodním světě a těm velkým společnostem v žádném případě nezáleží na zdraví svých zákazníků, ale na jejich penězích. Musíme holt dělat co můžeme - co nejvíc si sami vypěstovat biopotravin a žít zdravě, ať se ty následky škodlivé stravy, ovzduší a stresu neprojeví na našem zdraví.

22 Beatricia | Web | 13. července 2012 v 18:42

Je to výborný a pravdivý článek. Ten by slušel každému serióznímu médiu. Já osobně jídlo a stravování moc neřeším, tomu věnuju tak desetinu svého času. Někde sezobnu to, a tam zase tamto. Uznávám však, že ta situace je na pováženou. Krásně jsi to popsala.
A děkuji za milý komentář. :-)

23 helena | Web | 13. července 2012 v 20:29

[20]:Mnohé je drženo uměle politiky,nemluví se vůbec pravda.
Jsme skutečně v krizi,vše jen zdánlivě vypadá jako nic se neděje. :-)

[21]:Máš pravdu,mě je taky milejší to,co si vypěstujeme,než to kupované.Bio potravina neboli potravina s živou informací.

[22]:Beatris chápu tě,jsi ještě mladá a tyhle problémy jdou okolo tebe.Přesto díky za komentář a tvůj názor. :-)

24 Robka | Web | 14. července 2012 v 11:04

Lidi jsou uměle udržovaní v tom, že je kolem nich všeho dostatek - a pro tuto skutečnost si už odvykli se dívat na svět kolem sebe v širších rozměrech. O potravinách se nemá smysl více rozšiřovat - je nadprodukce těch nekvalitních, geneticky upravených a éčky přesycených. Je pořád dost lidí, kterým to nevadí a stačí jim ke štěstí, když si můžou těmi svinstvy narvat své mrazáky a lednice. Je to kult nakupování a hromadění, pokřivených hodnot a stále nových a nových věcí. Lidi si odvykli přemýšlet dopředu, kam to všechno může vést. Stačí jim ke štěstí, že teď mají to, co chtějí. A chtějí toho stále víc, zatímco jinde jsou na tom stále hůř. Lidstvo se jednou zahubí a nebude to trvat dlouho.

25 zelenykavalir | Web | 14. července 2012 v 19:24

[14]: Tak dělat se musí všude, ale vždy mě berou všichni čerti, že výrobky dovážené k nám mají jiné horší šložení než třeba v Německu... Prý aby nám lépe chutnalo... ale co třeba prací prášky, asi nepotřebujeme tak účinné, asi se tolik neušpiníme. A tyto nekvalitní věci jsou u nás ještě dražší :-(
Vzpomínám si jaké bylo dusno kolem dvojích cen na hradech a zámcích, pro Čechy a pro cizince, ale dvojí složení potravin, prášku a dalších věcí být může? To není diskriminace?
To není nic proti tobě, jen jsem chvilkově rozhořčen ;-)

26 helena | Web | 14. července 2012 v 19:58

[25]: Chtělo by to konkrétněji,všude se něco najde,my kupujeme taky jenom konkrétní prášky a žádné jiné,které neperou tak,jak by člověk očekával.I tady jsou podřadné výrobky jako všude.
Co musím napsat je,že si potrpím na dobrou kávu nebo žádnou a v Čechách koupit kdysi dobré kafe bylo jak hledat jehlu v kupce sena.Nevím jak je to dneska.To radši potom piji čaj.
Nevím,jaké výrobce má Lidl,jaké Kaufland,jaké Tesco.
Alespon tady je to dost rozlišeno,nejlevnější markety jsou Aldi,ale nekoupíš tam všechno kvalitní.Do Lidlu nejezdím,nelíbí se mi tam a pak je Real,je dobře zásobený,i kvalitní. :-)Ale převážne nakupujeme ve vesnici,abychom podpořili naše obyvatele,jinak bychom museli kvůli každé maličkosti do města.

27 helena | Web | 14. července 2012 v 20:03

[24]:Máš pravdu Robko. :-)

28 zelenykavalir | Web | 14. července 2012 v 21:07

[26]: A o tom to celé je, nakupovat v místě a podpořit obyvatele a sousedy. To se v Česku moc nenosí, raději do supermarketu, aby se náhodou někdo neobohatil... Náš národ má podivnou povahu na kterou doplácí, ještě štěstí, že takoví nejsou všichni.
Oni si lidé neuvědomují, že je to všechno kruh a jedno navazuje na druhé, já nakoupím u tebe a ty pak koupíš něco jiného, co mě dává práci, protože na to budeš mít a budeme zaměstnaní oba dva...
Pokud je někde napsáno vyrobeno například pro Tesco tak to automaticky nekupuju, takové věci jsou nejvíc šizené...

29 Hana Hávová | Web | 16. července 2012 v 14:58

Lidé nepotřebují živelné katastrofy , vyhubí se sami - logo mého blogu .
Proč je tolik civilizačních chorob : srdečních chorob , rakoviny , alergií...
Netřeba se dlouho rozepisovat . Všem to je jasné . Nekvalitní jídlo , nekvalitní životní prostředí . Ano , tyto choroby byly i dříve , ale zdaleka jich nebylo tolik .
Jenže pokud bude naše vláda podporovat podvodníky a kšeftaře ( a my všichni s ní ) , lepší to nebude . :-?

30 helena | Web | 17. července 2012 v 11:11

[28]:Co si budeme povídat. :-)

[29]:Máš pravdu Hani.Každý si musíme uvědomit,že můžeme mnohé ovlivnit. :-)

31 Vendy | Web | 17. července 2012 v 20:32

[26]: Osobně nemůžu porovnat, ale známá říkala, že v Rakousku koupila Ariel (na praní) a poprvé po dlouhé době opravdu vyprala prádlo.
U nás koupíš Ariel od stejného výrobce, ale je to zmetek. Prý je to tak, že i když jde o stejný výrobek, tak se trochu liší podle toho, do jaké země je určen. A holt my Češi jsme póvl, který vezme všecko, tak proč by nám sem nehodili prášek nastavený solí a zrníčky písku.
Jenže- jak si mám coby Češka vybrat, když ve všech obchodech je to samé? A v pohraničí nebydlím, abych si zajela do Rakouska nebo do Německa.
Jo a to samé jsem slyšela o pouhé čokoládě Milka. V Rakousku kvalita, u nás blivajz. Obal a výrobce stejný.

32 helena | Web | 18. července 2012 v 14:18

Vendy máš pravdu,my kupujeme taky a pouze Ariel na vyvářku,ostatní prášky tak nevyperou.Zkoušela jsem i Persil,ale zůstávám u Arielu.Je pravda,že peru prádlo skoro jen,když ubývá měsíc a na vyvářku předem namáčím,mám to nějak v krvi,prádlo je běloučké.Když ubývá Měsíc,nemusíš dávat prášku hodně,což šetří prádlo a peněženku.
Tady se výrobky dost kontrolují,ale jak vidíš,musíš si vyzkoušet. :-)
Tady je dost rozlišené,co v kterém obchodě je,Třeba v Aldi mají jen určité druhy čokolády,které zase nekoupíš někde jinde.Nebo gumové medvídky Haribo mají v Aldi nejlevnější,300g balení stojí -,89 centů.kupuji tady taky rozpustnou kávu bez kofeinu,na kterou nedám dopustit.A samozřejmě pytlíčky se žrádlem pro našeho kocoura.
Já si pamatuji,jak jsem pracovala v Čechách v jednom obchodě,prodávali jsme ml.červenou papriku z Mad'arska,ale to byla paprika,pak jsme slyšeli ve zprávách,že byl v paprice přimíchaný cihlový prášek.Teda né v té naší,to byl obchod našeho šéfa,který to měl skutečně z první ruky nakoupené,ale ta paprika voněla,jedna radost.
To,že se dělají rozdíly v obsahu podle země,do které je to určeno,je pravdou.
Ale jak to zlepšit se mě neptej. :-)

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama